Hantera stress
Slingrande skogsstig.

HANTERA STRESS

 

Spelar det någon roll att man stressar? Vad kan man göra för att bryta stressreaktionen?

 

Kan man undvika stress?

Det är vår hjärna som skapar stressen. Hur starkt vi reagerar beror på hur vi upplever vår omgivning. Vissa är mer oberörda medan andra är känsligare. Det går inte att lura kroppen genom att bestämma sig för att strunta i sin känsla av obehag eller otrygghet - att undertrycka känslor skapar ännu mer stress. Däremot kan man lära sig att minska obehagskänslorna och otryggheten. Man kan också motverka stressreaktionen på olika sätt, t ex genom fysisk behandling och olika övningar.

 

Hur viktigt är det att hantera sin stress?

Utan avslappning kan kroppens läkningsprocesser inte fungera optimalt. Att lära sig hantera stress bättre är därför en bra "vaccination" mot många vanliga hälsoproblem. Vi vet att stress orsakar eller bidrar till utveckling av sjukdom, förvärrar sjukdomtillstånd och försvårar tillfrisknandet. Därför är det lite underligt att stresshantering inte erbjuds alla som söker sjukvård. Kämpar du med något hälsoproblem och har prövat mycket men inte blivit hjälpt? Det kan bero på att stress stjäl energi och hindrar kroppen från att läka.

 

Motmedel mot stress

Kroppen har olika system för att skapa en stressreaktion och för att inta ett lugnläge. Dessa system kan inte vara aktiverade samtidigt. Det kan man utnyttja för att motverka stress. Om man "härmar" kroppens beteende i lugnläget, såsom att andas djupa, lugna andetag, röra sig långsamt, fokusera på kroppen/rörelserna (istället för på "faran") överöses hjärnan av signaler om att "allt är lugnt" och stressreaktionen slås av. Värme och beröring är andra metoder som motverkar stress genom direkt aktivering av lugnläget. Det kan också vara effektivt att bokstavligen frisläppa uppdämd stress genom att springa, skaka av sig, stampa, boxas mot en kudde, skrika osv.

 

Shiatsu och qigong

Shiatsumassage och qigong är två stresshanteringstekniker som kompletterar varandra. Båda kan med fördel användas vid behandling av stressrelaterade hälsoproblem. Vid en shiatsubehandling krävs inget av dig, du överlåter ansvaret helt till terapeuten och kan bara vara. Det ger en snabb och kraftfull avspänning som når djupare än något annat. Qigong ger både snabb avspänning och välbehagskänslor men även verktyg för att hantera vardagens stress och fysiska belastningar. Det är enkelt men kräver viss inlärning och regelbunden träning för att få full effekt.

 

Är mjuk massage verkligen effektiv?

Smärta tolkas som ett hot av kroppen. Hårdhänt massage som kanske till och med gör ont triggar kroppen att gå i försvar, att spänna sig och sluta sig ännu mer. Mjuk beröring förmedlar trygghet vilket får kroppen att slappna av bättre.

 

Ökar träning stresståligheten?

Måttlig träning är hälsosamt och har många fördelar. När vi tränar hårt utsöndras endorfiner, s k "lyckohormoner" som dessutom ger en skön känsla. Men träning aktiverar också stressreaktionen vilket i längden sliter på binjurarna. Så om du känner att träning är nödvändigt för att orka med ditt jobb/liv är det en varningssignal om att du bör varva ner. Personer som redan är utmattade, har svaga binjurar eller är sjuka bör därför vara träna väldigt försiktigt. Promenader, simning, qigong, yoga och liknande räcker som motion - i den mån orken finns.

 

© Hjärtenära 2010 | Karlsborg | 076-831 07 88