Zhineng Qigong >>
Slingrande skogsstig.

ZHINENG QIGONG

 

Qigongrörelse.

Qigong är kinesisk rörelsekonst som stärker och harmoniserar både kropp och själ. Alla kan träna qigong oavsett ålder, rörlighet eller kondition.

 

I Hjärtenäras qigongundervisning varvas qigong med olika rörelseövningar, meditation och teoretiska kunskaper om fysiologi, kroppsmekanik och naturlig hälsa. Qigongformen som lärs ut kallas Zhineng qigong, en metod med mångtusenåriga rötter men anpassad till moderna människors behov. Det finns flera anledningar till att träna qigong:

 

Qigong "vaccinerar" mot stress

De långsamma rörelserna får nervsystemet att snabbt slå om från stressläge till lugnläge. Kaoset runtomkring dämpas när uppmärksamheten följer rörelserna. Andningen blir lugnare och djupare. På sikt stärks även immunförsvaret. Med regelbunden träning utvecklas förmågan att snabbt varva ner och att hantera alla sorters påfrestningar.

 

Läs mer om hur stress kan påverka hälsan.

 

Motion, meditation och mindfulness

Qigong är en skonsam träningsform. De mjuka rörelserna smörjer lederna, stärker musklerna samt förbättrar rörligheten och balansen. Cirkulationen ökar i hela kroppen och cellerna syresätts bättre.

 

När fokus riktas mot kroppen och rörelserna upplevs en mental stillhet som ger möjlighet till djup vila och återhämtning. Distansen till vardagens bekymmer ökar och kommunikationen mellan din hjärna, din kropp och ditt innersta väsen blir klarare. Plötsligt kan relationen mellan dig, ditt inre och din omgivning kännas mer fridfull och påverkbar.

 

Funktionell träning med qigong

Dåliga hållningar.

Qigong lär dig att använda din kropp mer avspänt och effektivt. När hållningsmusklerna aktiveras, cirkulationen återvänder till spända muskler och stelnade strukturer sträcks ut, får en värkande nacke eller rygg efterlängtad avlastning och skaderisken minskar. Övningarna tränar även kroppskännedom och rumslig orientering vilket förbättrar balansen och motverkar överrrörlighet. Medvetenhet om hur tanken leder rörelsen gör att även tunga eller statiska rörelser kan upplevas som lätta.

 

Kunskaperna kan användas i vardagen för att skona kroppen vid monotont arbete, förbättra sina resultat på gymmet eller i löparspåret, göra tråkiga vardagssysslor intressantare eller varför inte för att röra sig vackrare.

 

Läs mer om hållning och rörelse eller om hur självkänslan påverkas av kroppen.

 

 

Mejlrespons efter en helgkurs med Hjärtenära:

"Tack för en helt fantastisk helg!! Är så glad att kursen blev av :)

Du är en pedagogisk lärare du förklarar väldigt bra :) å det var så kul att du hade andra övningar också som jag tog till mig direkt :)

Nu blir det Qigong varje dag ska bli så spännande att följa hur kroppen svarar :) Hände ju mycket bara denna helgen :)

Tack än en gång!!

Anki"

 

 

© Hjärtenära 2010 | Karlsborg | 076-831 07 88